La Diputació lliura un estudi a Tona per poder desplegar estratègies de ciutat intel·ligent

Oferir solucions de ciutat intel·ligent aplicades a la gestió urbana. Aquest és l’objectiu de l’estudi que el diputat de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial, Marc Verdaguer, ha lliurat a l’alcalde de l’Ajuntament de Tona, Amadeu Lleopart, en el marc del Catàleg de Serveis de la corporació.

L’objectiu del projecte ha estat identificar els principals reptes de gestió urbana intel·ligent que afronta Tona a dia d’avui. La diagnosi de la situació actual s’ha elaborat tenint en compte l’anàlisi de les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats (DAFO) i un diagnòstic del grau de maduresa smart del municipi. A partir d’aquesta diagnosi, s’ha dissenyat un pla d’actuació en diferents àmbits perquè Tona esdevingui un poble gestionat de manera intel·ligent. El pla d’actuació inclou les fitxes d’accions organitzades per prioritats, així com el full de ruta per assolir les fites que es plantegen.

Els reptes de ciutat intel·ligent detectats en l'àmbit de promoció econòmica comencen per la necessitat de fer servir dades per promoure el creixement econòmic del municipi i per a la presa de decisions polítiques, així com de posar-les a disposició de les empreses per incentivar i revitalitzar el comerç local i generar noves oportunitats d’ocupació. En l’àmbit del benestar, es volen fomentar iniciatives que afavoreixin la cohesió social i la integració.

En l’eix de sostenibilitat i medi ambient, l’estudi ha evidenciat que cal impulsar l'ús de la tecnologia per a l’estalvi energètic i sostenibilitat en els edificis, l’enllumenat, els espais públics i els polígons, així com conscienciar la població sobre la importància de la protecció del medi ambient i d’un estil de vida saludable. En l’àmbit de societat i capital humà, es vol donar veu al ciutadà en la presa de decisions del municipi i facilitar als treballadors municipals la gestió i la presa de decisions basades en dades.

D’altra banda, els reptes de governança que s’han identificat són disposar d’informació en temps real per gestionar el municipi de forma proactiva i fomentar la gestió integrada de tasques per assolir més eficiència interna al consistori, així com incrementar la comunicació amb la ciutadania. En l’eix de mobilitat i territori, es proposa facilitar els desplaçaments interns al municipi, oferir informació digital dels llocs d’interès i fomentar una transició cap a un parc mòbil més sostenible.

Per fer front a tots aquests reptes es proposa la implantació de la plataforma Smart Region de la Diputació de Barcelona, un repositori únic d’informació que ofereix una visió holística del territori i facilita l’explotació i la integració d’aquestes dades amb altres sistemes d’informació per a la gestió eficientment dels recursos municipals i la presa de decisions en temps real.

La Diputació de Barcelona dona assistència als ajuntaments per a la millora de la gestió urbana, en concret amb aquest recurs tècnic de desenvolupament d'estratègies de ciutat intel·ligent. També hi podem trobar dues línies de suport addicional: d’una banda, el recurs material de plataforma tecnològica per a la gestió urbana i, de l’altra, el recurs econòmic per a l'adquisició de dispositius integrables a la plataforma tecnològica per a la gestió urbana de la Diputació de Barcelona.