Últimes estratègies de ciutat intel·ligent lliurades a Sant Joan de Vilatorrada, La Garriga i Premià de Mar

Estratègia de ciutat intel·ligent per a Sant Joan de Vilatorrada

A finals del mes de març de 2021, l’Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada va rebre una diagnosi per al desenvolupament d'estratègies de ciutat intel·ligent, elaborada per la Diputació de Barcelona.

L’objectiu del projecte ha estat dissenyar un full de ruta estratègic per tal d’orientar a Sant Joan de Vilatorrada en el seu desenvolupament d’estratègies de ciutat intel·ligent. El treball s’han dividit en dues fases: D’una banda, una diagnosi de la situació actual al municipi, tenint en compte l’anàlisi de les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats (DAFO) de Sant Joan de Vilatorrada i un diagnòstic del grau de maduresa smart d’aquesta població. D’altra banda, un full de ruta de ciutat intel·ligent, que inclou una identificació, anàlisi, priorització i calendarització d’iniciatives estratègiques smart que permetin aconseguir un projecte de transformació a Sant Joan de Vilatorrada a curt i mitjà termini.

Al llarg del projecte s’han dut a terme diverses entrevistes i sessions participatives amb perfils tècnics, càrrecs de comandament i polítics de diferents àrees i departaments dins del consistori amb l’objectiu de definir un pla d’acció amb una visió holística de ciutat intel·ligent. Tant en la fase d’anàlisi i definició de la diagnosi com en les sessions amb metodologies participatives s’ha conceptualitzat i prioritzat les diferents propostes, contextualitzades a la casuística particular de Sant Joan de Vilatorrada per acabar formulant un pla d'actuacions prioritzades o full de ruta a curt i mitjà termini, prioritzant aquelles solucions que suposen un bon equilibri entre impacte sobre la ciutadania, complexitat per dur-les a terme i esforç d’inversió requerit.

En aquesta ocasió, la diagnosi per al desenvolupament d’estratègies de ciutat intel·ligent ha estat realitzada íntegrament per l’equip Smart Region de la Diputació de Barcelona.

Estratègies de ciutat intel·ligent per a La Garriga i Premià de Mar

A finals de l'any 2020, la Diputació de Barcelona també va lliurar diagnosis per al desenvolupament d'estratègies de ciutat intel·ligent als ajuntaments de la Garriga i Premià de Mar.

Com en el cas anterior, aquestes diagnosis analitzen l’estat de cada municipi i formulen estratègies per desenvolupar-hi solucions de ciutat intel·ligent. Això inclou l'anàlisi de la situació actual en matèria d'iniciatives de ciutat, així com sessions de treball intern amb perfils tècnics, càrrecs de comandament i polítics per a definir la visió estratègica i el full de ruta a seguir. La diagnosi és el punt de partida per definir un pla d'accions a curt, mig i llarg termini que permeti avançar i millorar l'estratègia de ciutat.

Estratègia Smart Region de la Diputació de Barcelona

La Diputació de Barcelona dona assistència als ajuntaments per a la millora de la gestió urbana, en concret amb aquest recurs tècnic de diagnosi per al desenvolupament d'estratègies de ciutat intel·ligent. També hi podem trobar dues línies de suport addicional: d’una banda, el recurs material de plataforma tecnològica per a la gestió urbana i, de l’altra, el recurs econòmic per a l'adquisició de dispositius integrables a la plataforma tecnològica per a la gestió urbana de la Diputació de Barcelona.

Tots aquests recursos són línies de suport als municipis del Catàleg de serveis de la Diputació i s'emmarquen dins del capítol de Ciutats i regions digitals.

L'acció del desenvolupament d'estratègies de ciutat intel·ligent de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 9 "Construir infraestructures resilients, promoure la industrialització inclusiva i sostenible i fomentar la innovació" i número 16 "Promoure societats pacífiques i inclusives per tal d’aconseguir un desenvolupament sostenible, proporcionar accés a la justícia per a totes les persones i desenvolupar institucions eficaces, responsables i inclusives a tots els nivells". Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció e suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.