Que és la informació geogràfica?

See video

Que és una IDE?

Una IDE (Infraestructura de Dades Espacials) és un sistema informàtic integrat per un conjunt de recursos (catàlegs, servidors, programes, dades, aplicacions, pàgines Web,...) dedicats a gestionar Informació geogràfica (mapes, ortofotos, imatges de satèl.lit, topònims,...), disponibles a Internet, que compleixen una sèrie de condicions d'interoperabilitat (normes, especificacions, protocols, interfaces,...) que permeten que un usuari, fent servir un simple navegador, pugui utilitzar-los i combinar-los segons les seves necessitats. Una IDE està composada de 5 elements fonamentals:

Dades. Informació geogràfica de base i/o temàtica que es visualitza a través de visors de mapes.

Metadades. Descriptors de les dades (data de la cartografia, format, propietari, etc). La Norma que regula les metadades de la informació geogràfica és la ISO19115 "Geographic Information - Metadata".

Geoserveis. Funcionalitats que s'ofereixen als usuaris i que són accessibles mitjançant un navegador web. Aquestes funcionalitats s'organitzen en serveis de visualització de mapes, de descàrrega, de consulta, etc. L'organisme d'estandarització més important en aquest àmbit és l'OGC (Open Geospatial Consortium).

Nomenclàtor. Recurs que permet als usuaris una cerca en un mapa d'una informació geogràfica.

Organització. Inclou els recursos humans, l'estructura organitzativa, els estàndards i normes que fan que els sistemes puguin interoperar, lleis com la Directiva Europea INSPIRE, regles i acords entre els productors de dades, etc. És el component més complex i el que fa que la resta funcioni i es mantingui.

Cal destacar la importància de la homogeneïtzació/harmonització de les cartografies municipals, per assegurar l'elaboració d'estudis territorials supramunicipals. Les IDEs es jerarquitzen en diversos nivells (local, regional, nacional) en funció de les unitats administratives en que es divideixen les àrees en les que els Estats membres tenen i/o exerceixen els drets jurisdiccionals.La Diputació de Barcelona és la responsable de la IDE local de la demarcació de Barcelona

font: Diputació Barcelona (IDEBarcelona)