La Diputació de Barcelona instal·la sistemes digitals de control d’aforament i de consum energètic en 18 mercats municipals

  • Diversos sensors recolliran les dades i es podran consultar en línia per conèixer els hàbit de consum i gestionar els mercats i el subministrament energètic de forma més eficient.
  • Abrera, Granollers, Manlleu, Manresa, Mataró, Molins de Rei, Olesa de Montserrat, Pallejà, El Prat de Llobregat, Ripollet, Sabadell, Sant Celoni, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Viladecans i Vilanova i la Geltrú són els municipis on s’ha implantat alguna d’aquestes tecnologies.

La Diputació de Barcelona ha instal·lat sistemes d’anàlisi de consum energètic i de control d’aforament en 18 mercats municipals de 16 municipis barcelonins, per tal de gestionar-los de manera més eficient, conèixer els hàbits de consum i fer un ús més eficient de l’energia. El monitoratge es fa a través de diversos sensors que recullen dades i es connecten a la plataforma tecnològica per a la gestió urbana (Plataforma Smart Region), des d’on es poden consultar en quadres de comandament.

Així, d’una banda s’han instal·lat sistemes de control d’aforament a deu mercats de la demarcació, que proporcionaran un monitoratge i comptatge del nombre de persones que entren i surten per cadascun dels accessos: es tracta del Mercat Municipal de Manlleu, el Mercat Municipal de Molins de Rei, el Mercat Municipal del Prat de Llobregat, el Mercat Municipal de Ripollet, el Mercat Central i el Mercat de la Creu Alta de Sabadell, el Mercat Municipal de Sant Feliu de Llobregat, el Mercat Municipal de Sant Just Desvern i el Mercat de la Constitució i el Mercat Plaça d’Europa de Viladecans.

L’equipament d’aquesta actuació compta, entre d’altres, amb càmeres de comptatge amb il·luminació, sensors wifi per al comptatge d’afluències, un servidor per a l’analítica i una pantalla smartTV per a cadascun dels accessos.

D’altra banda, la Diputació ha implantat un sistema de monitoratge del consum energètic a deu mercats, per tal de conèixer els seus hàbits de consum, introduir actuacions per evitar consums innecessaris i fer un ús més eficient de l’energia. S’ha implementat al Mercat Municipal d’Abrera, el Mercat de Sant Carles de Granollers, el Mercat Puigmercadal de Manresa, el Mercat de la Plaça de Cuba de Mataró, el Mercat Municipal d’Olesa de Montserrat, el Mercat Municipal de Pallejà, el Mercat Municipal de Ripollet, el Mercat de Sant Martí de Sant Celoni, el Mercat del Centre de Vilanova i la Geltrú i el Mercat de la Plaça d’Europa de Viladecans.

Les principals actuacions que s’han dut a terme en aquest àmbit són  la instal·lació dels equips de monitoratge, la configuració dels sensors i dispositius tecnològics i el disseny i implementació d’un quadre de comandament per consultar la informació del monitoratge dels consums.

Fons Next Generation per revitalitzar els mercats

Aquestes dues actuacions s’emmarquen dins del projecte “Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible”, que té com a objectiu revitalitzar i millorar la competitivitat dels 91 mercats municipals repartits en 58 municipis de la demarcació, i que compta  amb fons Next Generation i un pressupost de 2,5 milions d’euros. Entre d’altres actuacions, el projecte inclou accions com armaris multi-temperatura i tricicles elèctrics per a la recollida de comandes, portes dobles per millorar l’aïllament tèrmic o accions de sensibilització per reduir l’ús de plàstics d’un sol ús.

D’altra banda, mitjançant el fons Next Generation la Diputació de Barcelona també impulsa “Comerç rural i essencial: innovador, sostenible i eficient”, per tal de dinamitzar i modernitzar el comerç dels municipis de menys de 5.000 habitants.

Plataforma Smart Region

La plataforma tecnològica per a la gestió urbana (Plataforma Smart Region) és un sistema de gestió de dades generades a partir de sensors automatitzats que s’ofereix als ajuntaments perquè aquests puguin obtenir una visió completa del que succeeix al territori i gestionar de manera més eficient els serveis públics (contaminació, soroll, consums d’aigua i energia en espais públics, enllumenat, residus, senyalització, aparcament, mobilitat, etc.)

La plataforma també permet disposar d’un únic repositori d’informació normalitzada a nivell sintàctic i semàntic, i permet que diferents aplicacions de gestió de les administracions públiques puguin explotar les dades dels diferents sensors, independentment del seu origen.

****

Aquest projecte de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Promoure el creixement econòmic”, número 12 “Producció i consum responsables” i el número 13 “Acció pel Clima”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.