Segona reunió d’agents d’interès local del projecte Interreg Next2Met per intercanviar experiències i bones pràctiques

El passat 30 de juny va tenir lloc, de manera virtual, la segona reunió d’intercanvi amb els agents d’interès local implicats del projecte Interreg Europe Next2Met “Incrementar l’atractivitat de les regions properes a grans metròpolis a través de la digitalització”.

Aquesta és la segona jornada de reunió amb els agents d’interès local, després d’una primera jornada de presentació del projecte Next2Met, que va tenir lloc el passat 11 de novembre de 2019 en el marc de la Smart City Expo World Congress 2019.

L’objectiu principal d’aquesta segona reunió virtual d’agents implicats del projecte Next2Met (organitzada originàriament pel passat 26 de març de 2020 i que va quedar posposada degut a la situació actual generada per la COVID-19) ha estat el de compartir bones pràctiques locals i internacionals en relació al desenvolupament de polítiques de digitalització per tal d’incrementar l’atractivitat, la competitivitat i la qualitat de vida de territoris propers a grans metròpolis.

A la reunió van assistir representants dels ajuntaments de Granollers, Sitges, Santa Susanna, Manresa, Manlleu i Vilanova i la Geltrú (Neàpolis), així com dels centres d’investigació i innovació FabLab Barcelona i la Fundació i2Cat, el Consell Provincial de Päijät-Häme (Finlàndia), i de diferents direccions de la Diputació de Barcelona (Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius, Direcció de Relacions Internacionals i de l'Àrea de Cohesió Social Ciutadania i Benestar).

La implicació de les diferents parts interessades és de gran importància en l'etapa de participació a escala local de la demarcació de Barcelona per poder identificar i valorar els possibles instruments disponibles per tal de millorar les polítiques publiques de digitalització i la connectivitat de les zones no metropolitanes.

La jornada va iniciar amb la presentació del projecte Next2Met, el seu abast, objectius que s’abordaran durant els 3 anys i mig de durada del projecte, i novetats des de la primera reunió d’agents d’interès. També es van exposar les properes activitats que es duran a terme per tal d’aconseguir els objectius definits.

Posteriorment es va procedir a la part central de la sessió: l’intercanvi de bones pràctiques i experiències per millorar les polítiques de digitalització i la connectivitat de les zones no metropolitanes properes a grans metròpolis. En primer lloc, en Mr. Harri Kuusela, Project Manager del Consell Provincial de Päijät-Häme (Finlàndia), va compartir dues bones pràctiques potencials de la seva regió: el projecte CiTiCAP, per promoure la mobilitat urbana sostenible a la ciutat de Lahti, i el projecte d’assistència remota de pacients Remote Care Unit SEVERI.

A continuació, els agents implicats van presentar bones pràctiques i experiències dels seus municipis i organitzacions. Des de Vilanova i la Geltrú es va presentar la iniciativa Neàpolis Living Lab, un espai d’innovació per fomentar la tecnologia social; des de l’ajuntament de Granollers es va exposar un projecte de sensors de soroll, meteorològics i de control de trànsit per millorar el servei i gestió d’aquests àmbits al municipi; l’ajuntament de Sitges va compartir un projecte de suport integral 360 per l’administració electrònica; l’ajuntament de Santa Susanna va presentar el projecte de destí turístic intel·ligent connectat; des de Fab Lab van compartir les seves experiències en l’àmbit de la digitalització; i, finalment, l’ajuntament de Manlleu va compartir el seu projecte de sensorització de places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda.

Per finalitzar la jornada, es va procedir a una discussió virtual al voltant dels temes presentats per tal de fomentar l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques en relació a com la digitalització pot ser una eina clau per tal de millorar l’economia, la qualitat de vida de les persones i l’atractivitat dels seus territoris. Ara, més que mai, la crisi de la COVID-19 ha posat de manifest la importància de la connectivitat per a les persones, les empreses i les administracions, i el projecte Next2Met pot ajudar a intercanviar solucions i bones pràctiques en aquest àmbit.

El proper 31 de juliol de 2020 es donarà per finalitzat el primer any del projecte Next2Met. Durant els següents 2 anys i mig del projecte seguirem realitzant reunions semestrals amb els agents d’interès en el marc del projecte Next2Met; i intercanviant bones pràctiques i experiències de digitalització entre els agents d’interès locals i les altres regions europees participants al projecte.

***

El projecte Next2Met és un projecte de cooperació europea innovador co-finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg Europe.

Next2Met està liderat pel Consell Provincial de Päijät-Häme (Finlàndia), i a més de la Diputació de Barcelona, també hi participen el Govern Regional de Baixa Àustria (Àustria), l’Assemblea Regional de l’Est i del Centre (Irlanda), el Voivodat de Podlàquia (Polònia), la Regió de Mecklenburg-Pomerània Occidental (Alemanya) i la Conferència de les Regions Perifèriques Marítimes, com a soci assessor.

El projecte té una durada de tres anys i mig (agost de 2019 – gener de 2023) on s’intercanviaran bones pràctiques i experiències en l’aplicació de diferents instruments de política pública per millorar l’atractivitat dels territoris mitjançant la digitalització.

Més informació a la pàgina web i al Twitter del projecte.