El projecte Next2Met intercanvia experiències per millorar la connectivitat de les zones no metropolitanes properes a grans metròpolis a través de la digitalització.

El passat 14 de maig de 2020, la Diputació de Barcelona va participar a la segona reunió virtual d’intercanvi interregional del projecte Next2Met, junt amb els socis del projecte i altres agents d’interès de diferents regions europees, amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi de bones pràctiques per millorar i desenvolupar polítiques de digitalització.

L’esdeveniment, que es va realitzar de manera virtual degut a la impossibilitat de viatjar arrel de la situació generada per la COVID-19, va ser organitzat per el Govern Regional de Baixa Àustria (Àustria) i va comptar amb més de 40 participants. Tot i la naturalesa virtual de la reunió, l’esdeveniment va donar lloc a diverses discussions i intercanvis, amb la possibilitat de posteriors col·laboracions entre els socis i agents d’interès participants.

Després d’una primera reunió d’intercanvi interregional que va tenir lloc el passat gener del 2020 a Lahti (Finlàndia), aquesta trobada virtual tenia com a objectiu facilitar i fomentar l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques en relació a les polítiques de digitalització de zones no metropolitanes properes a grans metròpolis, i aprendre de les iniciatives d’altres regions. Entre les experiències compartides es va parlar de com accelerar els ecosistemes digitals mitjançant les xarxes i hubs d’innovació digital; de la importància de la millora de la connectivitat i el desafiament de la última milla; o la millora de les infraestructures de fibra òptica més enllà de les zones metropolitanes. Per exemple, la Diputació de Barcelona forma part del compromís nacional per al desplegament i la gestió coordinada d’infraestructures tecnològiques per tal de fer arribar la fibra òptica arreu del territori, projecte estratègic clau per millorar la competitivitat i connectivitat de tota la demarcació.

Aquesta reunió virtual va servir també per reflexionar sobre el paper de la digitalització a les zones no metropolitanes. La crisi de la COVID-19 ha posat de manifest la importància de la connectivitat per a les persones, les empreses i les administracions; i ara, més que mai, les polítiques de digitalització s’han convertit en un aspecte essencial per tal d’incrementar l’atractivitat, la competitivitat i la qualitat de vida del territori.

La tercera reunió d’intercanvi interregional (3rd Policy Learning Event) del projecte Next2Met està prevista per la tardor del 2020 a Barcelona, on la Diputació hi farà d’amfitriona. No obstant, tenint en compte l’evolució de la situació actual generada per la COVID-19 i les recomanacions de les autoritats, la trobada s’organitzarà de manera presencial o en línia.

***

El projecte Next2Met és un projecte de cooperació europea innovador co-finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg Europe.

Next2Met està liderat pel Consell Provincial de Päijät-Häme (Finlàndia), i a més de la Diputació de Barcelona, també hi participen el Govern Regional de Baixa Àustria (Àustria), l’Assemblea Regional de l’Est i del Centre (Irlanda), el Voivodat de Podlàquia (Polònia), la Regió de Mecklenburg-Pomerània Occidental (Alemanya) i la Conferència de les Regions Perifèriques Marítimes, com a soci assessor.

El projecte té una durada de tres anys i mig (agost de 2019 – gener de 2023) on s’intercanviaran bones pràctiques i experiències en l’aplicació de diferents instruments de política pública per millorar l’atractivitat dels territoris mitjançant la digitalització.

Més informació a la pàgina web i al Twitter del projecte.