La Diputació de Barcelona treballa per reutilitzar les dades sobre salut amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de la població

Dins de les activitats programades a l'estand de la Diputació de Barcelona a l'Smart City Expo World Congress, ahir es va presentar els resultats d’una expedició de dades sobre salut el passat mes d'octubre.

L’expedició es va centrar en trobar noves fonts de dades amb la mirada posada en els factors determinants de la salut i en establir un conjunt bàsic d’indicadors. Els participants, experts en diversos àmbits de la salut i en anàlisi, tractament i visualització de dades, van treballar en diferents grups per trobar noves interrelacions i prioritzar els indicadors que més impacten sobre la salut de les persones.

Pel diputat d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial, Josep Arimany, el projecte Smart Region que impulsa la Diputació «també vertebra i cohesiona el territori amb una visió integral i això ho fem dotant als municipis amb serveis tecnològics comuns i amb aplicacions innovadores, com la plataforma de serveis tecnològics per a la gestió urbana que permet optimitzar la gestió dels serveis públics, gràcies a una gestió basada en dades d’energia, aigua, neteja i residus, transport públic, estat del trànsit, punts de recàrrega de vehicle elèctric o qualitat ambiental, entre d’altres».

D’altra banda, pel diputat de Salut Pública i Consum, Enric Llorca, «l’expedició de dades sobre salut ens ha ofert l’oportunitat d’iniciar un treball transversal entre administracions». Llorca també ha destacat que «amb l’expedició hem trobat noves dades que ens permetran definir un conjunt bàsic d’indicadors que ajudin als municipis a conèixer l’estat de salut de la seva població i dissenyar actuacions que responguin a les necessitats i problemes detectats» i aconseguir, així, «uns pobles i unes ciutats més saludables i una millora del benestar de la ciutadania».

Millorar la planificació

La jornada ha posat de manifest la necessitat de disposar de dades de salut desagregades a nivell municipal i de consensuar un conjunt bàsic d’indicadors per millorar la planificació de la salut als municipis de la demarcació de Barcelona.

En l’àmbit urbanístic, per exemple, el desenvolupament de la jornada va deixar palès que hi ha dificultats per proposar indicadors que siguin homogenis per a tots els municipis; així com també que hi ha una manca d’informació de l’espai interior dels edificis, ja que tot i que es té en compte l’antiguitat no es consideren altres factors com el confort acústic, la qualitat de l’aire interior, el nivell lumínic i els materials, entre d’altres.

D’altra banda, pel que fa a la voluntat de fer front a les malalties i alertes sanitàries, es va destacar la necessitat de treballar per tal que la majoria de dades sanitàries no només estiguin agregades per àrees administratives sinó també per municipis, amb l’objectiu de millorar les polítiques públiques que es duen a terme al territori.

Un altre dels altres àmbits estudiats va ser el socioeconòmic i, en concret, el nivell d’estudis, ingressos de pobresa, l’ocupació, l’atur, la cohesió social, la dependència i la soledat.

Segona jornada de l’Smart City

Al llarg d’aquest dimecres, el diputat d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial, Josep Arimany, ha mantingut trobades amb la diputada d'Informàtica i Tecnologia, Cooperació Internacional, Govern Obert i Participació i GIRSA de la Diputació de València, Mentxu Balaguer; i, ha presentat l’aposta de la corporació de les ‘smart cities’ a càrrecs electes i representants d’una quinzena d’ajuntaments de la província de Barcelona.

D’altra banda, l’Ajuntament de Sabadell ha ofert una sessió sobre com s’ha catalitzat la innovació a la ciutat a partir de projectes europeus; l’Ajuntament de Gavà ha presentat  el projecte ‘Gavius’ sobre la intel·ligència artificial al servei de la ciutadania; i, la darrera xerrada del matí ha anat a càrrec de l’Ajuntament de Terrassa per exposar el projecte ‘Terrassa Energia Intel·ligent’. La jornada s’ha acabat amb una sessió de la Iniciativa Barcelona Open Data durà a terme un a sessió especial ‘Drinks&Data’.

Font: Diputació de Barcelona